Hur man tar klonbilder

Det var en person som verkade vilja veta hur jag gjorde mina klonbilder, så jag tänkte visa hur man gör.
________________________________________________________________________________________


1. Ta först x- antal bilder på dig själv på precis samma ställe! Kameran får absolut inte flyttas eller liknande, därför är det smartast att ha kameran på ett stativ. Inställningarna måste också vara desamma, alltså kan du inte äbdra Iso:n eller liknande mellan bilderna. Bakgrunden måste också vara desamma, alltså måste en stol vara utåt hela tiden om du ska sitta på den, osv. 
 
 Som ni ser han jag tagit tre bilder på mig med samma bakrund och inställningar



2. Öpnna upp alla bildert i Photoshop, och öppna alla mbilder i ett nytt lager.
 Ett sätt är att trycka på Ctrl+A så markerar du hela bilden, sen på Ctrl+ C så kopierar du bilden.
 Gå sedan i på den andra bilden, och tryck på Ctrl+ V, så kommer den bilden du kopierade klistras in över bilden  du tog upp nyss. Gör sedan likadant med tredje bilden och klistre in i den mittersta bilden, den du har tre bilder i nu. Vid lager panelen ska det se ut såhär:
 

3.  Skapa sedan en lagermask på det översta lagret genom att trycka på den symbolen jag har ringat in   och välj färgen svart, tryck sedan på penselverktyget. Måla sedan allt utom dig själv. då bilr allt genomskinligt, rykar du måla på dig själv är det bara att ta fram så du får färgen vit och måla där du målade på dig själv, så kommer det fram igen. Där du målar svart kommer en annan du komma fram.

Gör sedan likadant med det andra lagret/lagren förutom det understa som oftast heter Bakgrund. Du måste öven skapa en lagermask på de lagren du målar på.



Om ni inte fattar något eller så är det bara att fråga på!!
Jag använder mig av Photoshop Elements 9, men har nmi CS5 eller så, kan ni ju titta på olivias lilla kurs om hur man klonar för hon har Photoshop CS5 så för er med det pogrammet är det nog lättast om ni tittar hur hon hargjort, jag tror det är lika, men ni kan ju dubbelkolla ;) Om det inte går alltså.

Vill ni ha fler photoshop tips?
Ni får gärna säga till om jag var otydlig eller liknade så kan jag ändra på det!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Spännande tips!

SV: Tack tack så himla mycket

KRAM

2011-07-28 @ 12:02:54
URL: http://presentl.blogg.se/
Postat av: MileyCyrusFan

coolt!

2011-07-28 @ 18:56:53
URL: http://cyrusmiley.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0